1970-tallet
70-tallet tok liksom aldri slutt for oss som ble formet som mennesker i dette tiåret. Verden var preget av den kalde krigen - Vietnam og øst/vest-konflikt. I Norge stod sosialdemokratiet fortsatt sterkt og ytre venstre var særlig høylytte og tok stor plass i det offentlige ordskiftet. Så fant vi olje langs kysten. Norge sørget for at kyststater fikk utvidet territorialfarvannet sitt og regjering og storting la til rette for at mye av inntektene fra oljeeventyret havnet i statskassa. Personlig var jeg gjennom utdanning og senere jobb som dataprogrammerer. Samtidig var jeg opptatt av musikk og fotografering, noe som ble min inngang til samarbeid med venner om teater- og konsertoppsetninger der jeg hadde ansvaret for projeksjon av egne fotografier på bakveggen og lydkulisser fra båndopptak. Det kulminerte med at jeg fikk lage "Dager", et lite bildeprogram på NRK-tv til musikk av Terje Rypdal.
Bilde fra "Dager"
Rekviem (hvile) for et traumatisert sinn
Katastrofen hang over oss i form av en mulig atomkrig. Oddvar Ruud, den kreative kraften i samarbeidsprosjektet "En bølges død", var i gang med tekst og musikk til en oppsetning basert på Lazarus, mannen som Jesus i bibelhistorien vekte opp fra de døde. Med inspirasjon fra Ruuds utkast tok jeg som vanlig løselig tak i teksten og lagde bilder som jeg var så heldig å få presentert i magasinet Fotografi og også antatt på Fotografisk Vårutstilling i 1978. Musikken ble dessverre aldri framført, men bildene har jeg hatt med meg hele tiden som en påminnelse om at det alltid finnes håp.
"Når musikken stopper"
"Og, danserinnen ikke lenger beveger seg"
"Står solen opp i vest"
"Og, håpet lever videre"
"Til Lasarus står opp i strålene fra en rød sol."
Dager
Rastløsheten, søken etter kjærlighet, frihetslengsel, en mulig atomkrig i underbevisstheten, mens dagene bare går og går i en grå hverdag som av og til lyses opp av møter av betydning for menneskene i den. Når disse få holdepunktene ikke lenger er nok, kommer depresjonen og tanken på undergang.
Brit
Britt var kjæresten til en venn av meg. Hun studerte, min venn spilte og spiller fortsatt gitar. Når jeg hadde behov for en modell stilte hun som regel opp. Disse bildene inngår i serien "Dager" og er vel selvforklarende. Sett i sammenheng med resten av bildeserien viser de enda et forhold som går i oppløsning og sender hovedpersonen ut på leting på ny.
Bildene er tatt opp på slides-film. Siden digital redigering ennå var lysår fram i tid, så om man f. eks. ønsket å endre utsnitt, fargetoning eller graden av korn, måtte lysbildene fotograferes på nytt med en filmholder koblet til en belg som gav makromuligheter. Her har jeg endret utsnitt som igjen gjør bildene grovere og litt mer sjuskete enn originalene. Jeg brukte ofte denne teknikken for å tilpasse bilder til samme "image" når de skulle vises i serier.
Casablanca
Bildet ble tatt som illustrasjon på den fristende kvinnen Casablanca beskrevet i en sang med samme navn laget av Oddvar Ruud. Gjennom kopieringsprosesser med forskjellige typer film er bildet transformert til det som en gang ble brukt på en plakat for bandet Tornerose. Vil du se mer detaljer omkring bildet, kan du gå inn på menypunktet Ymse og bla nedover til du finner den prosesserte versjonen.
Frihet
Utgangspunktet for vår Grunnlov er i flg. historikerne resultatet av den franske revolusjonen i 1789 tuftet på mottoet: Frihet - Likhet - Brorskap. Det er langt fra den franske borgerklassen til det norske sosialdemokratiet etter andre verdenskrig, men idealene består selv om brorskap etter har blitt erstattet med solidaritet. Bildene ble laget til et prosjekt jeg kalte Frihet. De var også sentrale i en annen bildeserie som het Gateprinsen, men ingen av disse ble noen gang realisert i form av visninger offentlig. I ettertid er jeg forundret over bruken av farger i disse illustrasjonene, men jeg ble nok fascinert av den gule solen som står opp i morgenrøden selv om dette har mer til felles med det tyske enn det franske flagget.
Gateprinsen
Disse bildene er utdrag fra en serie med utgangspunkt i en Oddvar Ruud tekst. Gateprinsen er en forfatter som kommer på kant med øvrigheten. Det være seg myndighetene eller sitt eget strenge regime.
Brown sugar
Disse bildene ble opprinnelig laget til en nostalgikonsert med Bergensmusikere en gang på 1970-tallet til Rolling Stones hit'en "Brown sugar". De var aldri ment til å illustrere teksten Mick Jagger skrev, men heller alludere, hentyde til begrepets andre bruk - heroin. Rock-musikken var på denne tiden hjemsøkt av stjerner som forsvant inn i heroinrus og "sex, drugs and rock 'n' roll" ble et slags mantra for å beskrive livet de levde.
Hey Joe
Hey Joe - lengre versjon
Bildene ble opprinnelig laget til en nostalgikonsert med Bergensmusikere en gang på 1970-tallet. Utgangspunktet var Jimi Hendrix store hit Hey Joe. Nå har bildene fått tonefølge av perler fra musikeren, komponisten og studiotrollmann Per Fredrik Kjølners musikalske arkiv.
Ymse
Jeg tenkte ofte bilder i serier. En slutning fra dette var at jeg trodde det var enkelt å gå videre til å lage spillefilm. 1980-tallet ble derfor brukt mye til å skolere meg til filmfaget. Manuskurs, teatervitenskap, språkopplæring og manuskriptskriving gjorde meg til et mer opplyst menneske, men ikke til filmskaper eller forfatter.
"The Temptation" fra 70-tallet